Användbara program och tillägg för de som bloggar

lista1

Den 23 juli 2012 publicerade jag inlägget 7 program som jag inte kan leva utan.  

Nu har det hunnit gå snart ett år och en hel del har hänt sedan dess; kommer snart att vara ett minne blott, tillägg och/eller program har jag bytt ut därför att jag har hittat bättre alternativ, osv.

I dag ser min lista ut på följande sätt:

//


Sedan jag senast skrev om den här digitala anteckningsboken har jag börjat använda den mer frekvent och numera har jag minst 50 olika anteckningsböcker där jag samlar tankar och idéer till en mängd olika projekt. Dessutom är det här som jag skriver längre utkast till projekt som jag ska arbeta med längre fram.

I framtiden kommer jag att även att utforska alla andra användningsområden som Evernote kan erbjuda, och till min hjälp tänker jag använda den utmärkta guiden Work smarter with Evernote av Alexandra Samuel (Kindle).

//


I dag använder jag bara Shareaholics delningsknappar för WordPress då deras Twitter-tillägg blev ekstremt instabilt efter ett tag.

Netvibes
Nu när Google Reader kommer att försvinna fanns det inget annat val än att försöka hitta ett fullvärdigt alternativ. Via kontakter på Linkedin hittade jag till Netvibes och det är ett komplext program som det kommer att ta tid att lära sig. Man kan lägga till hur många instrumentpaneler man vill, installera Twitter, lägga in RSS-flöden till bloggar, tidningar etc och mycket, mycket mer.

Hittills har jag bara lagt till RSS-flöden och installerat Twitter, men när jag känner att tiden är inne kommer jag att anpassa sidan helt efter mina egna behov och intressen.

Netvibes har onekligen potential att bli en resurs att räkna med.

//

Thymer
Jag skriver alltid listor över saker jag ska göra. Inte sällan skriver jag upp mina göromål på små lappar som sedan har en tendens att försvinna i mängden av andra lappar, dokument, böcker och andra atteraljer som jag dagligen omger mig med. En snabb sökning på ”att-göra-listor” på nätet ledde mig till som är ett superenkelt program som håller reda på alla listor åt mig.

Bra va?

//

Printfriendly
Jag har svårt för att läsa längre texter direkt på skärmen och innan jag hittade kopierade jag in texterna i ett worddokument innan jag skrev ut dem. Med slipper jag det. Jag klickar på ikonen, väljer bort det som jag eventuellt inte vill skriva ut och trycker på knappen ”Print”.

Hur smidigt som helst!

//

Inläggskalender
Wordpress har ett smart tillägg som jag inte kan lovorda nog. Så fort jag kommer på ett ämne som jag ska skriva om åker det in i kalendern som ett utkast. Det här gör att jag har stenkoll på vilket inlägg som ska publiceras när, och vilka inlägg som ännu inte är redo för publicering.

Inläggen kan enkelt flyttas runt om något oförutsett skulle dyka upp som kräver omedelbar uppmärksamhet.

Min inläggskalender ser i dagsläget ut så här och jag kikar in där flera gånger varje dag.

inläggskalender

Hur det ser ut på andra bloggplattformar vet jag inte, men om Blogger, Blogg.se etc inte erbjuder den här tjänsten kan man enkelt skapa en egen med hjälp av Google kalender.

//

Google kalender

Det enda som krävs för att komma igång med en Google kalender är ett Google konto och sedan är det bara att skapa hur många kalendrar man vill.

Voila!

google calendar

Ovärderlig resurs som du inte kan leva utan när du väl har börjat använda den.

//

Socialoomph
Jag måste erkänna att jag är en aning ojämn när det gäller min närvaro på sociala medier, och det var av den anledningen som jag valde bort . Där fick man som icke betalande medlem schemalägga fyra Tweets/dag som skulle gå live ett visst klockslag varje dag. Om man av någon anledning inte hade fyllt sin kvot blev man mailbombad med påminnelser.

Om man då som jag kan tweeta en mängd saker ena dagen och så gott som noll andra, så var Bufferapp inte ett tillägg som passade mig och mina behov.

Därför gick jag över till gratisversionen av Socialoomph som har två stora fördelar: man kan skriva en lång Twitterpresentation, och man får välja sitt tweet-schema helt själv.

I love it!

Nu är det din tur: Har jag missat några program/tillägg som du brukar använda?

OBS! Alla referenser till WordPress i det här inlägget härrör sig till den installerade versionen av programmet. Om du kör bloggen via WordPress.com måste du själv kontrollera om de tillägg jag pushar för här även kan appliceras på din blogg. (Klicka på Tillägg/lägg till i din kontrollpanel). 

 

 

Comments

  1. Takk for tipset om kalenderen. På bokbloggen har jeg ikke den type behov, men jeg har en whiskyblogg der jeg forsøker å være mer strukturert, og dette ser ut som et flott verktøy.

  2. När du skriver wordpress funkar det bara för wordpress.org eller också på deras färdiga lösningar på wordpress.com?

    • Annika says

      Sorry, miss av mig och jag har ändrat texten nu. Jag har haft den installerade versionen av WP ända sedan jag flyttade min blogg från Aftonbladet och av den anledningen känner jag inte till vilka begränsningar wordpress.com har. Du kan testa om du kan lägga till t.ex. inläggskalendern genom att klicka på tillägg/lägg till och göra en sökning.

  3. Prefekt info när man precis har flyttat sin blogg. Tack! Har du bra koll på google analytics? Jag får inte till det 🙁

Speak Your Mind

*