Recension: Adrenalin av Jeff Abbott

Adrenalin av Jeff Abbott är den första boken i serien om Sam Capra vars liv till synes är perfekt. Han är gift med Lucy som liksom Sam jobbar åt Firman och som väntar deras första barn. En dag hinner Sam nästan bara sätta sin fot inne på kontoret innan han uppmanas av sin fru att omedelbart lämna detsamma. Då han hör på hennes röst att någonting är väldigt fel gör han som hon säger, men när han kommer ut på gatan står hon inte och väntar på honom utan han ser hur hon åker iväg i en bil med en okänd man vid ratten. Kort därefter exploderar kontorsbyggnaden han precis har lämnat. Lucy försvinner spårlöst och Sam, fast besluten att ta reda på vad som hände henne, tar upp jakten dels för att rädda sig själv, dels för att rädda kvinnan han älskar och sin ofödde son.

Adrenalin är den fjärde boken jag har läst av Jeff Abbott och tyvärr även den sämsta. Han gick ut starkt med Black Out som näst intill fick full pott av mig men därefter har betygen stadigt rasat: Panik fick en fyra och Illusioner blott en trea och så då nämnda Adrenalin som inte får mer än en tvåa.

Tempot finns där men det är i stort sett allt.

Det som genomsyrar hela den här thrillern är överdrifter och osannolikheter som tämligen fort blir skrattretande vilket gäller såväl intrig som karaktärer. Dessutom finns det ett visst vapen som dyker upp i slutet av boken, och det var minsann tur för Jeff Abbott det, för hade det dykt upp i början skulle jag ha glömt eller kanske snarare förträngt att denna hyllade författare ens fanns.

Det får vara någon måtta på dumheterna!

Precis innan handlingen tar fart får vi följa med när Sam Capra tränar Parkour och eftersom jag har sett människor utöva det på teve var det ingenting som varken störde mig eller som jag tänkte närmare på. Just då alltså. Jag förstod naturligtvis att Abbott hade en baktanke med att tidigt ge Parkouren ett ansikte men att läsa om hur Capra utnyttjar sin kunskaper i alla tänkbara situationer blir bara patetiskt.

Att boken ändå får en tvåa beror blott på två saker: det relativt höga tempot och cliffhangern som gör att jag, min avoga inställning till trots, kommer att läsa del två. Jag hoppas dock att den kommer att vara betydligt bättre än den här för annars gör vi nog slut Abbott och jag.

Del två, The Last Minute, kom ut i juni 2011 i Storbritannien och gör entré i USA någon gång under nästa år. När den förväntas komma till Sverige har jag i skrivande stund ingen information om.

Andra bloggare om Adrenalin: Fru E:s böcker, Ljudboksbloggen

Läs ett utdrag ur boken på engelska.