Recension: Attentatet av Colin Forbes

Originalets titel: The Cell
Utgivningsår: 2002
Förlag: Forum
Översättare: Jan Malmsjö
Antal sidor: 328

[Rating: 1/5]

Flera människor försvinner spårlöst i en liten ort som heter Carpford strax utanför London. Snart börjar ryktet gå om att om ett nära förestående attentat som kommer att få attacken mot World Trade Center i New York att blekna i jämförelse. Tweed på SIS (Secret Intelligence Service) får ansvaret för att leda utredningen vilket retar många ledande politiker i London. Däribland Victor Warner – minister för landets inre säkerhet –  som gör allt i sin makt för att få bort Tweed från utredningen.

När Tweed och hans team lyckas ta reda på att det är Al-Qaida-Cell som står bakom attentathotet börjar de sakta kunna lägga ihop pusselbit efter pusselbit för att till slut kunna spränga cellen i småbitar innan de sätter sina planer i ve

Attentatet är nog den tjugonde boken jag läser av Colin Forbes och jag började ledsna redan vid bok nummer tretton. Bödelsyxan är den sista i raden jag har läst och den utkom 2001. Efter nio års avstånd tänkte jag att det skulle vara kul att återuppta bekantskapen med Tweed, Marler, Newman, Nield, Butler, och Paula. Men vilken besvikelse det blev!

Intrigen är faktiskt riktigt spännande med Forbes oerhört mediokra, tråkiga, repetitiva, fattiga språk gör att man nästan blir spyfärdig av leda. Karaktärerna som såg dagens ljus 1982 har inte förändrats ett dugg: Newman är världens bästa utrikeskorrespondent, Marler är Europas bästa skytt ( i den här boken var till och med den som var näst bäst tvungen att vara med) och dessutom är han världsbäst på att läsa läppar, Butler skulle kunna vinna vilket gatuslagsmål som helst etc etc. Eftersom teamet jobbar mycket i utlandet så har de alltid en väska packad så att de snabbt ska kunna komma i väg. Dessutom är språkkunskaper alltid bra att ha så passande nog kan teamet tillsammans alla världens språk. Om de mot förmodan skulle gå bet på något språk så har de ju turen att någon biperson kan just det språket. Och så fortsätter det i det oändliga. Gäsp!

Forbes kan man lätt putta in i facket ”Har man läst en har man läst alla!”

*