Recension: Bounty av Val McDermid

Utgivningsår: 2006
Förlag: Alfabeta
Översättare: Lena Karlin
Antal sidor: 429
Intresse: Spänning, historia, poeter, poesi
Betyg [Rating: 1/5]

Hur mycket jag än vill känna att Val McDermid är en stjärna även när hon skriver böcker med andra karaktärer än Tony Hill och Carol Jordan så går det inte. Intrigen i Bounty är seg och boken är ett effektiv sömnpiller. Först efter dryga 300 sidor börjar det äntligen hända saker som åtminstone väcker ett hopp om att all lästid inte helt har gått till spillo. Tyvärr börjar lågan snart att falna för att i samband med slutet slockna helt.

Handlingen utspelar sig till en början i London där Jane Gresham jobbar som akademiker och är i full färd att skriva en bok inom sitt specialområde William Wordsworth. När hon får veta att ett tvåhundra år gammalt lik spolats upp efter ett kraftigt sommarregn beger hon sig till Lake District för att ta reda på om den döde kan vara kvarlevorna efter myteristen Fletcher Christian. Väl på plats börjar det mödosamma forskningsarbetet och till slut hittar hon en ledtråd som gör gällande att det finns en undangömd dikt av William Wordsworth som kan avslöja sanningen om liket i mossen.

Hos hennes egen bror hittar hon ett släktträd med en viss koppling till Wordsworth. Hon tar med sig sin kollega Dan och tillsammans börjar de att besöka ättlingarna för att ta reda på vem som är arvtagare till och innehavare av det värdefulla eposet. Allt eftersom de betar av listan börjar människorna att dö som flugor och det dröjer inte länge förrän polisen börjar misstänka henne för mord.

Diana Gabaldon och Tamara McKinley har en förmåga som Val McDermid helt saknar: De kan väva in sanna historier i sina egna texter så att de blir en naturlig del av intrigen utan att för den skull rucka på vare sig spänningen eller intimiteten med karaktärerna och miljöerna. Jag skulle gärna vilja ta del av de äventyr som Jamie och Claire Fraser får vara med om och jag skulle heller inte ha någonting emot att själv befinna mig i Australien under nybyggarepoken trots den behandling som slavar och fångar fick utstå under den tiden. Däremot känner jag inget som helst behov av att befinna mig ens i närheten av Jane Gresham och hennes jakt på sanningen med anledning av en försvunnen dikt på hela 60 sidor.

Bounty riktar sig till läsare som tycker att litteraturhistoria är intressant samt till de som kan uppskatta en dikt och inte minst förstå dess värde. Även om jag kan tycka att historien bakom deckargenren är intressant så läser jag hellre moderna deckare än att gräva alltför mycket i historien om vem eller vilka som gjorde att genren över huvud taget ens existerar.

Med anledning av Läsutmaningen: Deckare jorden runt kommer jag att läsa ytterligare två fristående böcker av Val McDermid: Mörka domäner och Ett fjärran eko, därefter kommer jag att undvika hennes böcker ända tills nästa bok i serien om Hill/Jordan kommer ut.

Better to be safe than sorry!

Intressant?