Recension: Djävulsklippan av Stephen Booth

En rånarliga härjar i Edendale och Peak District. När ett mord och en misshandel inträffar i byn Riddle riktas genast misstankarna mot ”vildarna” som ligans medlemmar kallas i folkmun. Ingenting verkar dock vara stulet och trots att parets barn var hemma när intrånget ägde rum så har de varken sett eller hört någonting som kan hjälpa polisen vidare i fallet.

Ben Cooper, numera kriminalinspektör, är allt annat än övertygad om vildarnas skuld och han ger sig ut för att prata med grannarna.

Riddle är ett område där villorna utstrålar rikedom och ärelystnad. Här råder dock varken grannsämja eller samarbetsvilja och Cooper får  verkligen arbeta hårt för att vinna människornas förtroende innan nya mord inträffar.

Som vanligt är Stephen Booth en mästare på att bygga upp stämningar och förutsättningar med sina välskrivna miljöbeskrivningar. Landskapet är så att säga ett med brottet, utredningen och brottets/brottens lösning.

Mången information kommer genom den aktuelle betraktarens ögon eller genom konversationer som till en början inte verkar vara viktiga i sammanhanget. Detaljrikedomen gör att utredningen mer eller mindre går på sparlåga och trots att jag gillar böcker med ett högt tempo så brukar jag inte ha några problem med Booths berättarteknik. Snarare brukar jag mentalt förflytta mig till bokens handling för att själv kunna insupa bokens atmosfär. Denna gång lyckades jag inte alls med det och känslan av att något fattades var hela tiden närvarande.

Det är möjligt att lösningen stavas Diane Fry då hon knappt ens innehar en biroll i den här boken. Hon är ivägskickad på ett ledarskapsseminarium och hennes och Coopers vägar korsas blott vid ett par tillfällen. I övrigt är hon mest ett namn som nämns i förbifarten och då ofta följt av en något föraktfull kommentar. Jag har läst samtliga böcker i serien om Cooper och Fry men uppenbarligen har jag missat den avgörande händelsen som försatte Fry på avbytarbänken …

I Dead and Buried, som kommer i juni nästa år, verkar dock ordningen vara återställd. Det känns tryggt!

Författare: Stephen Booth
Titel: Djävulsklippan (sponsrad länk)