Recension: En skör tråd av Jeffery Deaver

Jeffery Deaver är en produktiv författare med 27 böcker i bagaget varav nio handlar om den förlamade Lincoln Rhyme och hans team. Jag föll direkt för honom när jag läste om honom och hans arbete första gången.

På grund av en tragisk olycka är han mer eller mindre förlamad från axlarna och ner. Hans hjärna är dock knivskarp och han anlitas ofta när polisen står inför ett särskilt knivigt fall. Med hjälp av sina kollegor och sitt högteknologiska hemma-labb tar han sig an bevisen på ett helt annat sätt än ”normala” brottsplatsutredare. Han ser saker som ingen annan ser, hör saker ingen annan hör. Han vrider och vänder på gärningsmannens möjliga motiv och försöker mentalt bli ett med honom eller henne. Han jobbar med listor som innehåller allt som rör fallet: bevismaterial, misstänkta, vittnen etc. och då dessa ständigt växer under utredningen och läsningens gång känns det som en onödig upprepning av det som läsaren redan vet. Jag brukar alltid hoppa över dessa då jag inte känner behovet av att rekapitulera redan kända ledtrådar. Dock kan jag tänka mig att de är guld värda för den läsare som själv vill försöka knäcka fallet innan Lincoln Rhyme gör det.

I En skör tråd drabbas New York av en gärningsman som använder stadens elnät som vapen. Motivet bakom är att han vill att en av elleverantörerna ska stänga av strömmen i vissa delar av staden under en given tidpunkt för att visa hänsyn till de som har drabbats av specifika sjukdomar som har direkt koppling till den överflöd av el som vi alla är omgivna av.

Invånarna blir naturligtvis panikslagna när de inte ens kan känna sig trygga inom sina egna fyra väggar då elektricitet ständigt finns närvarande. Medan de går omkring och ser sig om över axeln försöker FBI och CIA att utröna om det handlar om ett attentat av miljöaktivister eller terrorister medan Lincoln Rhyme och hans team tar sig an de kriminaltekniska bevisen för att om möjligt förhindra en ny attack. Innan ens denna utredning riktigt har kommit igång får Rhyme ett telefonsamtal från Kathryn Dance (specialist på kroppsspråk) som berättar att, Richard Logan alias Urmakaren som vi träffade på i Tid att dö, har synts till i Mexico. Den närmaste tiden blir extremt stressig för Rhyme som inte bara har minst två riktigt farliga skurkar att fånga utan han får själv problem med sin kanske farligaste motståndare: sin hälsa.

Ramen i Jeffery Deavers böcker om Lincoln Rhyme är alltid densamma vilket innebär att jag direkt känner mig ”hemma” när jag sitter med en ny bok i händerna. Detta innebär dock på intet sätt att de är långtråkiga och förutsägbara. Tvärtom. Deaver lägger ner extremt mycket tid och engagemang på research inför sina romaner och om man är lyhörd och intresserad kan man lära sig otroligt mycket om det aktuella temat samtidigt som man får njuta av en bra, välformulerad och spännande deckarhistoria.

Jag är den första att erkänna att jag inte är särskilt intresserad av el och alla termer och begrepp som är kopplat till det. Men jag är dock oerhört medveten om hur farlig el är och hur beroende vi faktiskt är av den och hur handikappade vi blir när strömmen går om så bara i några få minuter. Att få människor att tänka till och reflektera över saker man kanske annars inte ägnar en tanke är Deavers styrka men det är bara böckerna med Lincoln Rhyme som fungerar. Tycker jag i alla fall!

<-<-<-<-<-<-<-<-<-<

Författare: Jeffery Deaver
Titel: En skör tråd