Recension: Tyst vittne av Nigel McCrery

Originaltitel: Silent Witness
Utgivningsår: 1996 (1997 i Sverige)
Förlag: Rabén Prisma
Antal sidor: 274
Översättning: Marie Rhodin

[Rating: 2.5/5]

Kvarlevorna av en ung, skändad man hittas i en grav på en kyrkogård. Kroppen uppvisar tecken på att svart magi har varit inblandat i morden vilket bekräftas av ytterligare ett mord. Rättsläkaren Samantha ”Sam” Ryan följer spåren som leder till en misstänkt som hade samröre med båda mordoffren. Polisintendent Harriet Farmer och polisassistent Tom Adams är övertygad om hans skuld. Sam är dock allt annat än säker på att han verkligen är den skyldige. Med idogt arbete och en enorm envishet arbetar hon förtrutet vidare för att bevisa sin ståndpunkt och för att sätta fast den riktiga gärningsmannen.

Den här boken blev upptakten till den berömda tv-serien med samma namn om rättsläkarna Nikki Alexander, Leo Dalton och Harry Cunningham. I normala fall värdesätter jag alltid boken högre än filmatiseringarna men inte den här gången. Det har dock sin förklaring: jag har följt tv-serien Tyst vittne under åtskilliga säsonger och jag har vant mig vid karaktärerna och deras respektive personligheter. Faktiskt så mycket att jag gärna skulle vilja vara med och skriva manus bara för att styra en del saker åt ”mitt” håll.

Boken då? Den är relativt intressant med en bitvis ganska skrämmande intrig och intressanta karaktärer. Riktigt spännande blir det dock aldrig och jag tror att de som har störst behållning av den är de som inte har sett tv-serien och som på så sätt inte kan göra – ofta helt omedvetna – jämförelser.

Nigel McCrery verkar vara en för oss svenskar förhållandevis okänd författare. Jag har sökt efter information om honom på nätet utan att hitta speciellt mycket. Jag vet att han har skrivit fem böcker om Sam Ryan men endast ovan nämnda bok har översatts till svenska. Övriga titlar heter: Strange Scream of Death (1997), The Spider´s Web (1998), Faceless Strangers (2001) och In Search of Evil (2003).

Däremot finns hans fristående roman Stilla vatten ute i de svenska bokhandlarna. Efter att ha läst Henry Lundmarks recension av den så är det absolut en bok som jag tänker läsa.

*