Recension: Bad Boy av Peter Robinson

Förlag: Minotaur
Översättare: Jan Malmsjö
Antal sidor: 382
Källa: Förlaget
Intresse: , deckare, serie

Betyg [Rating:3/5]

Juliet Doyle hittar ett laddat vapen i sin dotter Erins rum och hon vet inte vad hon ska ta sig till. Till slut bestämmer hon sig för att söka upp Alan Banks som hon bodde granne med en gång i tiden och som är en god vän till familjen. Då han befinner sig i USA för att vila upp sig efter den något oväntade vändningen i  Mörkrets alla färger så är det Annie Cabbot som konfronteras med kvinnans frustration. Ett team sammankallas för att ordna upp situationen men ingenting går enligt planerna och en människa blir skjuten.

När Alan Banks återvänder hem haffas han av sina egna på flygplatsen som mer eller mindre slänger en bomb i hans knä: Annie Cabbot har blivit skjuten och hans dotter Tracy är genom sin pojkvän Jaff högst inblandad i dådet. De befinner sig på flykt och allt tyder på att Tracy är tagen som gisslan. Jaff har ett allt annat än fläckfritt förflutet och två psykopater följer i deras fotspår för att få tillbaka det som Jaff har stulit från dem. Banks inser att han måste se till att hitta dem innan the Bad boys gör det, för, för dem spelar det ingen roll om Tracy också dör.

Bad Boy är den nittonde boken i raden om Alan Banks och jag är så glad att åtminstone fragment av den sanne Peter Robinson är tillbaka! Bad Boy är långt ifrån den bästa (I ondskans spår), och den sämsta (Mörkrets alla färger), men den lämnar mig i alla fall med en tro på en ljusare framtid.

Jag antar att titeln syftar på Jaff, men den kan inte bli mer missvisande än så. Visst Jaff är en skurk men det finns två till som utan tvekan också kvalar in i den kategorin. Inte minst med tanke på de extremt detaljerat beskrivna tortyrscenerna som denna bok innehåller. Det äcklar och fascinerar mig på samma gång. Jag undrar om det är författarens fantasi som ligger till grund för tillvägagångssättet eller om det är någon stackars krake som faktiskt har råkat ut för det här och som finns upptagen i någon historiebok någonstans. Egentligen vill jag inte veta då det kan vara svårare att stå ut med verkliga händelser än det som är sprunget ur någons fantasi…