Recension: Ett ohyggligt avslöjande av Louise Penny

Baksidestext: En septembermorgon skakas den lilla byn Three Pines av en chockerande upptäckt. På Oliviers bistro – den naturliga knutpunkten för det fridsamma livet i byn – påträffas liket av en äldre man, dödad genom ett våldsamt slag mot bakhuvudet.

När kommissarie Armand Gamache anländer till platsen konstaterar han till sin förvåning att ingen tycks ha en aning om vem den döde mannen är. En märklig omständighet i denna slutna värld där alla känner alla. Någon ljuger – frågan är bara vem.

Sakta men metodiskt börjar Gamache och hans kollegor bana sig en väg genom de lögner som döljer sig under den förrädiskt idylliska ytan. Sökandet leder dem så småningom ut i den täta skogen som omger Three Pines, och vid slutet av en slingrig stig väntar en häpnadsväckande hemlighet. En skatt som någon vaktat under mycket lång tid – och kanske till slut fått betala för med sitt liv.

Mina tankar:

Jag älskar Louise Pennys böcker om Armand Gamache och fastän tempot alltid är relativt lågt och det sällan sker mer än ett mord (om det nu någonsin har hänt) så håller hon en fången med sitt lysande berättarskap. Som om inte det vore nog har hon tecknat helt underbara karaktärer som jag skulle följa till världens ände om det skulle komma till det.

En av dem är poeten Ruth Zardo som är en dyster gammal kvinna som har anden Rosa som husdjur. Men eftersom det är Ruth det handlar om så nöjer hon sig inte bara med det, utan varje dag tar hon på anden diverse olika klädesplagg och jag kan verkligen se framför mig hur det skulle ha sett ut om Rosa stod fullt påklädd utanför min dörr. Hysteriskt kul!

Titeln säger ”ett” avslöjande när det i själva verket handlar om massor av avslöjanden varav den ena är värre än den andra. Det finns ingen gräns för vad människor kan hitta på när de är i ett trängt läge, eller när de vill hämnas på någon, hemlighålla något eller när de helt enkelt är avundsjuka på människor i ens närhet. Dessa avslöjanden för intrigen åt olika håll men som sig bör vävs de ihop till en enhet i bokens slutskede.

Pennys böcker genomsyras av konst, vilket inte är ett ämne som jag är särskilt bevandrad i (inte minst med tanke på att jag i bästa fall kan rita en streckgubbe som faktiskt ser ut som en sådan), men ändock avundas jag Peter och Clara Morrow som har förmågan att uttrycka sig med hjälp av målarpenslar och en duk. Nåja, en av dem i alla fall. I den här boken är det dock en annan sorts konst som jag fastnade mest för och det är fascinerande vad man kan göra med en träbit oavsett om denna konstform enbart är kopplad till författarens fantasi eller inte.

Three Pines är en liten håla mitt ute i ingenstans och som få känner till, men nu när jag har återvänt dit för femte gången känns det lite som att komma hem. Och jag kan med all säkerhet säga att jag kommer att återvända dit mycket snart igen. Detta inte minst med tanke på att Penny har förmågan att formulera sig på ett sätt som gör att jag antingen blir, arg, ledsen, förvånad eller till och med full i skratt. Kort sagt, hon har allt som en bra författare ska ha!

Se boktrailern i klippet nedan:

Ett ohyggligt avslöjande är ett recensionsexemplar från Modernista i översättning av Charlotte Hjukström

Böckerna som ingår i serien om Armand Gamache är: