Recension: Pansarhjärta av Jo Nesbö

När jag läste Fladdermusmannen och Kackerlackorna hade jag stora problem att förlika mig med, och än mer att tycka om Harry Hole. Jag tyckte helt enkelt att han var lika trovärdig som en politiker inför ett stundande val.

En dag när jag gick till kiosken för att inhandla min största last (snus) stannade ögonen på Jo Nesbøs Pansarhjärta vars baksidestext avgjorde Holes öde: han skulle få en chans till. Och visst, det slog väl ut. Inte för att Hole helt plötsligt har intagit en mer förtroendeingivande roll men väl för att intrigen är extremt spännande och hårresande motbjudande.

Harry Hole är specialist på seriemord och Kaja Solness skickas till Hongkong för att övertala honom att leda jakten på den mördare som låter sina offer drunkna i sitt eget blod. Motvilligt låter han sig övertalas och innan han vet ordet av är han insyltad i en serie brott som inte kommer att ta slut förrän alla som befann sig på fjällturen tillsammans med mördaren är döda.

Jag älskar ett högt tempo och även om boken börjar lite trevande så tar det sig vartefter tiden går. Handlingen tar oss med till Oslo, Kongo, Leipzig, Hongkong och de norska fjällen. Det kan lätt bli för hattigt om en intrigs skådeplatser spretar för mycket men här fungerar det väldigt bra då samtliga orter introduceras och rättfärdigas på ett logiskt sätt.

Tortyr på film/tv har jag aldrig gillat och så fort det kommer en scen där någon är på väg att utsättas för denna värsta formen av våld så gömmer jag mig bakom en kudde eller så gör jag mig ett annat ärende tills dess att intrigen har hamnat på tryggare mark igen. Annat är det med böckernas värld. Visst är det fortfarande en fruktansvärd förseelse men jag behöver i alla fall inte beskåda eländet. I Pansarhjärta förekommer ett tortyrredskap som kallas för Leopolds äpple och jag kan inte låta bli att förundras över författarens uppfinnesrikedom, eller finns redskapet på riktigt? Hur som helst så känns det betryggande att jag inte har någonting otalt med någon som kan tänkas ha ett äpple av det här slaget i bakfickan.

För att få ut mesta möjliga av Pansarhjärta har jag förstått att man bör ha läst Snömannen innan eftersom den förstnämnda tar vid där den sistnämnda slutade. Men det är endast i väldigt få fall som jag absolut framhärdar att man bör hålla sig till böckernas tågordning. När det gäller Harry Hole finns det absolut inga hinder att läsa böckerna i den ordning man själv tycker känns bäst.

Författare: Jo Nesbø
Titel: Pansarhjärta
Originalets titel: Panserhjerte