Recension: Vecka 36 av Sofie Sarenbrant

Jag gillar innovativa författare som vågar tänka utanför boxen och tänja på gränserna för vad som är brukligt för en kriminalroman.

Huvudkaraktärerna i Sofie Sarenbrants bok Vecka 36 är något så ovanligt som två gravida bästisar vars nedkomster är beräknade med bara någon veckas mellanrum. Johanna och Agnes befinner sig i fiskeläget Brantevik tillsammans med sina män Eric och Tobbe samt lilla Nicole, Tobbe och Agnes första barn. Vädret har varit dåligt och alla är mer eller mindre griniga. För att lätta upp stämningen bestämmer de sig för att gå till en hamnkrog och därefter börjar saker och ting att gå riktigt på tok.

Innan jag går in på mina egna åsikter och tankar om boken är det på sin plats att säga:

Jag slukade den här boken med ett enda mål i sikte: nämligen det högst oväntade slutet som skulle få mig att tappa andan och längta efter mer. Så blev det inte riktigt. Jag tappade inte andan även om de val som en del karaktärer gör tyder på en extrem brist på empati och en stor portion egoism som snuddar till ren och skär galenskap. Men det räcker inte för att jag ska bli varken särskilt förvånad eller ens berörd. En förklaring kan vara att jag har läst så otroligt många deckare samt sett så många kriminalserier på tv att det ska till något alldeles exeptionellt för att jag ska lyfta på ögonbrynen, som i t.ex. Patient 67 av Dennis Lehane.

En annan detalj som bidrog till slutets antiklimax var de ledtrådar som portionerades ut alltför tydligt så att till och med jag kunde lista ut vem som var skyldig till Agnes försvinnande långt innan upplösningen väl kom.

Däremot blev jag rätt så nyfiken på fyndet som kommissarie Räffel gör i en viss frys, men ett klargörande kring detta kanske kommer i uppföljaren I stället för dig?

Naturligtvis skulle jag inte ha läst ut den om det inte fanns någonting som lockade och i det här fallet var det faktiskt karaktärerna. En del är väldigt trovärdigt beskrivna och dessa får vi dessutom lära känna mer på djupet. Övriga är mer diffust tecknade vilket jag tycker är synd då en bra historia bärs upp av gedigna karaktärer. Den som berörde mig allra mest var faktiskt, hör och häpna, journalisten Rosenlund som bara har en sak i huvudet: artikeln där han klargör hur han medverkade till att brottet kunde lösas. Han är extremt okänslig och kunde inte bry sig mindre om han nu skulle råka såra någon under resans gång. En gång i tiden ville jag bli journalist men nästa gång tanken slår mig ska jag skänka en tanke till honom för att påminna mig om varför jag bör låta bli. Rosenlund är en karaktär att antingen älska eller hata och en sådan karaktär gör alltid en historia mer intressant.

Till sist kanske en varning är på sin plats: om du är gravid och/eller blir väldigt illa berörd av att barn far illa så bör du nog se dig om efter någonting annat att läsa.

Författare: Sofie Sarenbrant
Titel: Vecka 36 (sponsrad länk)