Från Annika: Daniel Hånberg Alonso driver Mogwai Bokförlag där han också ger ut sina egna böcker, senast nu i höstas Stockholmsdeckaren ”Block – En deckare ur balans i tiden”. Sedan tio år tillbaka är Daniel även yrkesverksam DJ samt har skrivit om film och musik för olika magasin och veckotidningar.”
Här nedan berättar han om livet som både egenutgivare och förläggare åt andra författare.
En förläggares reflektioner
När jag i september 2014 släppte min fjärde bok ”Block – En deckare ur balans i tiden” på egna Mogwai Bokförlag så hade jag i bagaget med mig kunskapen om vad det faktiskt innebar att vara författare men också vad det innebar att vara förläggare. Vetskapen om att de hyllande recensionerna aldrig skulle skrivits om det inte varit för den andra rollen man som författare måste klä sig i när man trodde att arbetet var klart – och plötsligt ingå ett tätt samarbete med någon som kommer att be mer av dig när du är som tröttast.
Året var 2010. Jag var efter två år äntligen klar med mitt första manus, ”Afrikas öga”. En äventyrsparodi sprungen ur min tonårskärlek för författare som Alistair MacLean och nödgade pocketböcker med en prislapp på 2 kr och 95 öre. Både den virtuella och fysiska inkorgen ekade tomma på svar från förlagen jag skickat mitt första alster till. När det äntligen kom några ord var det ett ”Nej, tack” till ett manus de aldrig nämnde vid namn.
Vilka alternativ fanns det? Jag tittade in på Vulkan, som så många andra, men fann deras priser alldeles för dyra för något jag tyckte jag kunde göra själv. Jag bestämde mig för att bli egenutgivare. Nu fanns möjligheterna och jag hade redan erfarenhet som egenföretagare och en bakgrund som journalist och kulturskribent. Under sommaren skrev jag på avtal med Publit, Bokrondellen, mailade Kungliga Biblioteket för ISBN, lärde mig sättning, skapa e-böcker och allt det andra administrativa och tekniska som behövs för att driva ett förlag. Mogwai Bokförlag föddes.
När jag ett par månader senare höll min första bok i mina händer insåg jag plötsligt vilka möjligheter jag hade. Nu hade jag ju chansen att finnas där för dem som befann sig i samma situation som jag varit. Mina armar sträcktes ut till aspirerande författare och jag började ge ut andras manus utöver mina egna.
Mitt motiv var ytterst idealistiskt och till en början ville jag hjälpa till att ge ut alla författare som väntade på att få blomma ut. Snabbt insåg jag två saker som förläggare. Ett: Även om kostnader hade kunnats kapas rejält tack vare print-on-demand-tjänster så var det fortfarande en investering både ekonomiskt men framförallt tidsmässigt att ge ut en bok. Två: Det finns väldigt många aspirerande författare i vårt avlånga land.
Av den anledningen har jag därför inte möjlighet att ge ut mer än fyra till sex titlar per år. Vissa veckor får jag lika många manus skickade till förlaget. Lågt räknat fick jag 100 manus skickade till mig år 2014. Till mitt lilla Mogwai Bokförlag.
Att ge ut en bok handlar inte bara om att skriva ett manus, slicka igen kuverten och skicka iväg det för att sedan se kronorna rulla in. Och om vi ska vara helt ärliga, vidare mycket tjänar man inte som författare, marginalerna är små och försäljningssiffrorna måste vara höga! Nästan minst lika mycket jobb måste läggas på att marknadsföra boken, av författaren själv.
Det är därför som jag på mitt förlag värderar följebrev så högt. Att ge ut en bok är team work. Jag och författaren gör det här tillsammans, även om jag har medhjälpare där det behövs. Det är ett väldigt intimt samarbete där man måste klicka. När jag väljer att ge ut ett manus så måste jag ha bra pejl på vem författaren är, att vi kommer gå bra ihop men också att hen inser vilket jobb som ligger framför oss båda.
Vad jag i dag har, snart fem år senare, är en ödmjukhet gentemot branschen som jag blivit en del av. Mitt eget förlag har nu stadig ruljans med en växande katalog och två författaravtal påskrivna i pipelinen för utgivning under våren. Min egen bok ”Block – En deckare ur balans i tiden” uppmärksammas i medierna med goda lovord. Samtidigt så skrivs det mer än någonsin i Sverige och kan jag bara hjälpa en handfull författare att få sina röster hörda så ger det mig glädje. För några pengar drar det på ingalunda sätt in. Det här drivs av ren och skär kärlek till skrivandet.
Läs ett smakprov av ”Block – En deckare ur balans i tiden” här:
Daniel Hånberg Alonso
Mogwai Bokförlag
Speak Your Mind