Fader död av Giles Blunt [Recension]

Giles Blunt växte upp i North Bay, Ontario, tillsammans med sina föräldrar som var ”British Beyond Belief”, vilket fick till följd att han levde i England hemma och i Kanada på skolan. Det är inte svårt att förstå att han aldrig kände sig särskilt kanadensisk och att han var något av en besökare i sitt eget land. 1980 flyttade han till New York där han levde under de kommande 22 åren. Under tiden han bodde där fick han distans till sin hemstad och upptäckte att den var exotisk, trots att han tycker att det är löjligt att någon annan än pälshandlare ska bo där, eftersom det är ett land av is och snö. Och det är just pälshandlare som leder oss in på Fader död

Ett år har gått sedan John Cardinals fru Catherine dog. På jobbet ägnar han sig åt att lösa gamla fall och kvällarna tillbringar han framför tv:n tillsammans med sin kollega Lise Delorme. Friden störs snabbt av ett dubbelmord på ett ryskt par som har kommit till Algonquin Bay för att besöka ortens årliga pälsauktion. Jakten börjar och fler offer går samma brutala öde till mötes.

Jag hade sett fram emot att återse John Cardinal, men vår återförening blev inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Han beskriver sig själv som ”en man vars fru hade dött och som hade svårt att se något större värde i det liv han hade kvar.”  Även om det låter en aning melodramiskt så gräver han inte ned sig och blir en obotlig alkoholist, vilket han ska ha cred för. Däremot  får han minuspoäng för sitt agerande när en viss journalist kommer in i bilden.

Cardinal rår dock inte ensam för att det bara blir en trea i betyg. Nej, den största anledningen är faktiskt ingen mindre än Fader död själv.

Fader död, är liksom alla andra karaktärer, väldigt bra gestaltad men hans mission och karaktärsdrag känns mindre och mindre trovärdiga ju närmare slutet man kommer. Han är förvisso ett monster, men ett patetiskt sådant och det ses inte med blida ögon, i alla fall inte i min bok.

Morden är bestialiskt utförda och begreppet övervåld ligger nära till hands. Som tur var blandar Blunt upp alla hemskheter med en hel del humor, vilket gör boken tämligen lättläst. Tyvärr kommer det inte att förhindra att jag kommer att ha glömt den här boken i morgon.

I höst kommer Blunt ut med del sex i serien om Cardinal, Until the Nightoch jag hoppas att den kommer att vara bra mycket bättre och intressantare än vad den här var.

Giles Blunt läser ur Crime Machine:

Vill du veta mer om Giles Blunts bakgrundshistoria kan du läsa om den på hans hemsida.