Recension: Alfabethuset av Jussi Adler-Olsen

alfabethusetJussi-Adler Olsen blev tidigt en klar favorit och nu slukar jag böckerna om Avdelning Q så fort de kommer ut. Därför högg jag formligen efter Alfabethuset när jag fick syn på den i deckarrummet på biblioteket, och besvikelsen jag kände när jag insåg att jag höll i Jussi Adler-Olsens debutbok från 1997 (långt innan Carl Mørks avdelning ens var påtänkt alltså) tog nästan andan ur mig. Men jag bestämde mig ändå för att läsa den och så här i efterhand är jag glad att jag gjordet det. Inte för att jag verkligen gillade det jag läste, utan för att min respekt för Adler-Olsen stärktes i och med hans mod och beslutsamhet att ge sig i kast med ett så pass svårt projekt i inledningen av sin karriär som författare.

drago_mini

Jussi Adler-Olsen

Han säger själv att ”[d]enna bok inte är en krigsroman” utan ett projekt som startade med två objekt: den kanske sinnessjuke och andra världskriget. Adler-Olsen är son till en psykiater och har mer eller mindre vuxit upp på sinnessjukhus där Jussis pappa träffade en man som hade tagit sig igenom livet på sjukhuset med endast två meningar som han upprepade om och om igen.

Under Adler-Olsens uppväxt väcktes frågan om man verkligen kan ”bevara sig själv och sitt förstånd i ett sådant system, om man inte är verkligt sjuk.” Och det är den frågan som Adler-Olsen ger sig i kast att besvara med boken Alfabethuset.

Att han lägger ner sin själ för att besvara en fråga som han länge har gått och fundera på är inte det minsta konstigt. Jag menar, vem gör inte det som är nyfiken nog för att gå till botten med en frågeställning som har upptagit en stor del av ens liv? Men att göra någonting så svårt som att ge sig i kast med att skriva en debutbok som är en blandning mellan sanning och fiktion OCH som dessutom utspelar sig till 100% utanför sitt eget hemland är att göra det lite väl svårt för sig. Men Adler-Olsen lyckas binda ihop alla delar till en fungerande helhet, vilket visar prov på en enorm styrka och det är inte konstigt att han i dag räknas som av av Europas mest framgångsrika thrillerförfattare.

Alfabethuset utspelar sig på två plan: under andra världskriget och i 70-talets England och Västtyskland.

Två engelska piloter skjuts ner i fiendeland. De tvingas fatta blixsnabba beslut och när de till fots blir jagade av fienden hoppar de i vild panik på ett tåg som visar sig vara fullt av sårade SS-män på väg till östfronten. Där byter de indentitet med två män som dör på tåget och de tvingas spela sinnessjuka för att överleva. Till slut hamnar de på Alfabethuset och var dag som går är en dag närmare den dag de kommer att bli avslöjade innan de har en chans att fly ut till friheten.

Tiden i Alfabethuset är fylld med en mängd inre tankar och monologer och tempot är minst sagt lusigt. Transportsträckorna mellan actionscenerna är oändligt långa och den enda spänning som finns är hur James Teasdale och Bryan Young ska kunna ta sig ur den knipa de hade hamnat i.

När den frågan väl är besvarad går Alfabethuset in i fas två som jag inte kan säga någonting om, eftersom jag då kommer att avslöja för mycket av handlingen. Vad jag kan säga är att om man väl har tagit sig förbi de första 200 sidorna blir man belönad med en något mer händelserik historia som för en närmare huvudkaraktärerna, och som även bjuder på en och annan överraskning. (Mer om bokens upplägg kan du läsa på Deckarhuset som har gjort en lysande analys av bokens komplexitet). Att det finns ljusglimtar räcker dock inte för att komma förbi det faktum att jag inte skulle ha läst ut den här boken om jag inte hade känt till författaren sedan tidigare. Att det stod Adler-Olsen på omslaget var alltså helt avgörande för att jag skulle orka kämpa vidare.

Att Alfabethuset var något av en besvikelse hänger till största delen ihop med att jag gillar att läsa om saker jag kan relatera till eller saker som jag på ett eller annat sätt är intresserad av. Historia är på tok för ointressant och avlägset för mig, men det är ju inte Adler-Olsens fel. Han är en mycket skicklig författare som jag kommer att följa till världens ände om det skulle behövas. Även om det skulle innebära en resa tillbaka till det förflutna igen.

Boktrailer:

Andra röster om Alfabethuset hittar du här.

Författare: Jussi Adler-Olsen