Recension: Återbetalningen av Assar Andersson

Återbetalningen inleds med en kort ”Detta har hänt”, och det är jag glad för eftersom det har gått ett par månader sedan jag läste Assar Anderssons debut  Flickan i fönstret, och många böcker har passerat mina händer sedan dess.

Återbetalningen tar vid där Flickan i fönstret slutade, och man dras redan från början in i den häpnadsväckande resan som Anders Hademark och de övriga karaktärerna bjuder på. Här gäller det alltså att se till att säkerhetsbältet är fastspänt och att störtkrukan sitter där den ska, för här går det undan vill jag lova.

En del författare brukar upprätthålla ett högt tempo genom att hålla kapitlen korta, för att därigenom erbjuda relativt snabba scen- och perspektivbyten. Peter James  är en mästare på det här, och det är också en av anledningarna till att jag slukar hans böcker på vad som känns som en kafferast. Det går helt enkelt inte att sluta läsa en bok som ständigt rör sig framåt och där karaktärerna hela tiden utsätts för än det ena hindret efter det andra. Man måste helt enkelt veta hur det går.

Av den anledningen är jag en stark förespråkare för korta kapitel, men där står Andersson inte till min tjänst. Men vet ni vad? Det gör ingenting! Varför? Jo, helt enkelt därför att Andersson har hittat ett helt eget sätt att dela in kapitlen på. Varje kapitel består helt enkelt av små mini-kapitel där en mängd karaktärer får komma till tals, vilket också per automatik för med sig att scenerna hela tiden skiftar. Förvirrande? Ja, det kan det vara, men om man bara är fokuserad på uppgiften så skulle jag näst intill kunna gå så långt som att geniförklara den här författaren.

I alla fall när det gäller gestaltningen av det gedigna persongalleriet och den i mångt och mycket überspännande intrigen.

Tyvärr finns det saker som är mindre bra, och det är också därför som Återbetalningen bara når upp till ett betyg som är snäppet högre än vad Flickan i fönstret gjorde.

I debutboken kryllade det av ord som får en att undra om Andersson har sluntit på tangenterna, eller om det faktiskt finns ord som heter så. På ett par ställen uppstår samma bryderier även i Återbetalningen, men då de håller sig på en relativt låg nivå kan jag stå ut med det. Däremot har jag generellt svårt för texter/förklaringar inom parentes. Är frasen/förklaringen viktigt för intrigen i stort tycker jag det ska bakas in i den löpande texten, och om det är just en parentes kan det lika gärna strykas helt. Det må vara mitt yrke som gör mig extra överkänslig mot att ett och samma felstavade ord dyker upp här och där, och att ordföljden inte alltid sitter som den ska, men jag kan inte låta bli att tycka att en extra korrekturläsning hade varit på sin plats.

I det stora hela är detta dock bagateller, eftersom allt annat är så förbannat bra!

Andra röster om Assar Andersson.

Observera att böckerna om Anders Hademark MÅSTE läsas i ordning!