Recension: Dödsscen av Richard Montanari

Antal sidor: 382
Källa: Kollega
Intresse: , , spänning
Andra titlar i serien: En sista bön, Villebråd, Play Dead, Echo Man
Betyg [Rating: 2.5/5]

Jag antar att de allra flesta har sett Alfred Hitchcocks film Psycho från 1960 vars berömda duschscen förmodligen fortfarande sätter skräck i den mest hårdhudade åskådare!?

I Dödsscen tar Montanari emellertid den här och många andra autentiska filmscener till en helt ny nivå. Mördaren, som föga förvånande får smeknamnet Skådespelaren, arrangerar nämligen sina mord precis som de ser ut i filmens värld. Naturligtvis filmar han hela spektaklet, redigerar om den aktuella filmen, lämnar in den till en videouthyrningsbutik och sedan kan hela världen se vad han har åstadkommit.

Ingen går säker. Inte ens någon som står någon i utredningsteamet mycket nära.

Jag föll pladask för Richard Montanaris när jag läste hans smått genialiska En sista bön och Villebråd. Tyvärr håller inte den här boken samma höga klass. Jag tycker förvisso att sättet som mördaren utför sina mord tyder på en extremt hög fantasirikedom hos författaren och jag tycker om när författare presenterar nya grepp inom deckargenren. Vad jag däremot har svårare att acceptera är Kevin Byrnes förmåga att ”känna saker” som får alltför stort utrymme här. Dessutom tycker jag inte om när familjemedlemmar eller andra närstående blandas in i intrigen på ett förhållandevis brutalt sett. Med det menar jag inte att de ska vara fredade från motgångar, men i Dödsscen var det tämligen uppenbart hur det hela skulle sluta och det förtar mycket av spänningen. Värst var ändå våldet som trappades upp till orimliga proportioner och det hela blev direkt osmakligt till slut.

Den här boken får knappt godkänt av mig men det betyder ingalunda att jag tänker vända Montanari ryggen. Det ska mer till än en förhållandevis medioker bok för att jag skall överge en författare som jag har fattat tycke för!

Dödsscen ingår i läsutmaningen: Deckare jorden runt som ni kan läsa mer om på Paulas blogg

Intressant?

*