Peter James levererar alltid [Recension]

Jag slukade de fyra första böckerna i Peter James serie om Roy Grace. Sedan väntade jag med spänning på att även den femte boken skulle komma ut på svenska. Efter 1,5 år gav jag upp och bestämde mig för att läsa de återstående delarna på engelska i stället, och det har jag aldrig ångrat.

Peter James innehar alla kvaliteter som jag uppskattar hos en författare. Hans språk är en fröjd för ögat, och i och med att kapitlen är korta, ibland bara en sida, så blir tempot skyhögt. Han slänger in cliffhangers där de behövs och utelämnar dem där de är överflödiga. Han blandar humor med allvar och hans karaktärer är alltid ypperligt gestaltade. Dessutom besitter han förmågan att skapa spänning på flera olika nivåer. Hur kan man inte älska detta?

Not Dead Yet har Roy Grace två saker att brottas med: jakten på den mördare som dumpade en stympad man på en farm, och den berömda sångerskan Gaias säkerhet när hon befinner sig i Brighton för att spela in en film. Båda uppdragen försvåras av händelser som ligger utanför Grace kontroll, och inte blir det bättre av att en stalker följer varje steg Gaia tar. Som om inte det vore nog verkar det inte bättre än att någon är ute efter Cleo.

Parallellt med mordhistorien och skyddsuppdraget får vi naturligtvis även veta en del om vad Sandy gör och var hon befinner sig. I Not Dead Yet har hon en något större roll än vad hon har haft tidigare, och mitt under läsningen kom jag på hur JAG skulle ha skrivit en scen i boken, och jag blev nästan sur över att James inte tänkte på det själv. Han är dock proffs och jag är fullständigt övertygad om att den scenen kommer att finnas med i den nionde boken, eftersom den är minst lika aktuell där.  🙂

Jag rekommenderar alla att läsa Peter James böcker, MEN de måste absolut läsas i ordning: Levande begravd (Dead simple), Ett snyggt lik (Looking good dead), Långt ifrån död (Not Dead Enough), Död mans fotspår (Dead man´s footsteps), Den enes död (Dead tomorrow), Dead like you & Dead man´s grip.

Författare: Peter James
Titel: Not Dead Yet
Utgivningsår: 2012