Recension: Bestraffaren av Pia Kask

I början hade jag väldigt stora problem att ta till mig Bestraffaren av Pia Kask på grund av den udda, säregna berättarstilen. Men när jag väl hade fått kläm på den flöt det på bra.

Det finns goda skäl till att redan från början bli tillika delar rejält förbannad och beklämd, och något längre fram i intrigen smått imponerad när man läser den här boken. Dessa komponenter består av fega kräk till karlar som utan att tveka ger sig på försvarslösa människor, kvinnor som inte vågar ingripa och/eller finner sig i sitt öde och så Hannah Fors som trots sin ringa ålder gjorde ett hjältedåd och gjorde något åt den situation som hon och hennes bror befann sig i.

Ovanstående ”komponenter” löper som en röd tråd genom hela boken medan vi kastas från år 1993 och framåt ända fram till 2019. Allvaret slutar dock inte där utan vi tvingas även att slänga in barnamord i mixen. Oavsett hur många gånger jag läser om detta dras ett tungsinne ner över mig, men den här gången mår jag även fysiskt illa när orsaken till dessa mord avslöjas.

Olika årtal passerar som sagt revy och för varje gång levereras en bit av pusslet som slutar med en twist som jag inte alls hade förväntat mig. Imponerande.

Huvudkaraktärerna heter Henrietta Rollins och Hannah Fors. Rollins är kriminalinspektör som år 2004 tog Fors under sina vingar. Rollins är i grund och botten en stereotypisk karaktär som röker och dricker för mycket och som förmodligen tar en så lång omväg från gymmet som möjligt. Men jag gillar henne ändå, inte minst för det som hon har gjort och fortfarande gör för Hannah och hennes bror. Jag gillar även Fors som arbetar tillsammans med Rollins i sin egenskap som specialutredare på frilansbasis, och de har hittat ett samarbete som funkar. Ett samarbete som förvisso är byggt på lögner och undflyenden, men ett samarbete never the less. Det finns en färgstark karaktär till, Igor, som jag hoppas får mer utrymme längre fram.

Även om den här boken bjuder på en hel del saker jag har läst förut är jag otroligt nyfiken på vart det här kommer att tar vägen. Därmed hoppas jag att det inte dröjer allt för länge till nästa bok Pia!

Andra som har bloggat om boken är bl.a. Boklysten, Eva Ulleruds skrivarlya och Dezmin.

Bestraffaren är ett recensionsexemplar från Hoi förlag.

*