Recension: Knutar och kors av Ian Rankin

Baksidestext: »Men här, i Edinburgh! Det är ju otänkbart.«

Det »otänkbara« är att två flickor har försvunnit och hittats mördade. Och nu är en tredje flicka försvunnen; förmodligen har hon gått samma tragiska öde till mötes. Inspektör John Rebus som röker och dricker för mycket, och vars egen dotter har flyttat ifrån honom tillsammans med hans desillusionerade före detta hustru är en av de många poliser som är på jakt efter mördaren.

Rebus är själv jagad av sitt förflutna. Och snart börjar han få anonyma brev med knutar på snören, tändstickor i kors och förbryllande innehåll som leder honom in i en lek vars regler han inte känner till. En lek på liv och död.

Intrigen kickar igång direkt och en bättre inledning kan man knappt begära.

Under resans gång får Rebus en mängd ledtrådar till skänks som han avfärdar som nonsens. Vartefter dras många av de som har en nära relationen till honom in i en fruktansvärd härva som snabbt blir en kamp mot klockan. Men trots att det verkar pågå en slags personlig vendetta mot Rebus är det inte förrän han får ett samtal av en professor, som har lagt ihop alla ledtrådar som hela poliskåren har missat, som han inser att han själv har suttit på lösningen hela tiden. Dock krävs det en insats av Rebus bror, Michael, för att alla ledtrådar ska falla på plats. Och det är här som en viss skepticism slår rot i mig. Michael är nämligen hypnotisör/medium till yrket och det är alldeles för flummigt och icke trovärdigt för att jag ska kunna köpa det. Dock måste jag tillstå att detta faktum endast har nämnts i förbigående fram tills det här ögonblicket, och i och med att det är Rebus själv som berättar om händelserna som Michael försöker locka ur honom, så blir tillställningen betydligt trovärdigare.

Även om man med John Rebus kan kryssa för mer eller mindre varenda klyscha beträffande poliser så gillar jag honom skarpt och jag har alltid gjort det. Även om mitt första möte med honom skedde i form av tv-serien vid namn Rebus med Ken Stott i huvudrollen.

Han dricker för mycket, han röker, han är frånskild, han har en dotter och han misstrivs på jobbet (åtminstone ganska ofta), men jag finner honom charmig ändå. Om det är Rankins röst som övertygar mig mer än vad Rebus gör ska jag låta vara osagt, men Knutar och kors är en mycket lättläst bok som jag hade stor behållning av. Detta trots att den är ovanligt kort, blott 223 sidor, men Rankin vet minsann hur man kan pressa in så mycket som möjligt på så få sidor som möjligt utan att tumma på vare sig spänning eller karaktärsuppbyggnad. Starkt jobbat!

Deckare får en sällan att dra på munnen, vilket naturligtvis inte heller är meningen, men jag blev så full i skratt varje gång Rebus funderade över var hans dagliga dos av cigaretter hade tagit vägen. Förmodligen är det endast komiskt för andra nikotinister som jag, men ändå.

Förutom Rebus hittar vi en annan intressant karaktär här. Han heter Jim Stevens och är journalist. Han är säker på att han har hittat en koppling mellan Rebus och kriminellt beteende och han tänker inte ge sig förrän han har bevis för att han har rätt. I slutändan visar det sig att han hade alldeles rätt samtidigt som han hade alldeles fel…

Cliffhangers duggar tätt och med tanke på att boken är kort händer det mycket under en kort tid, vilket jag uppskattar väldigt mycket. Högt tempo och intressanta karaktärer räcker långt för att jag ska bli på gott humör.

Till sist kan jag inte låta bli att nämna en viss frustration över förlagens något snedvridna syn på i vilken ordning böcker ska översättas. Tidigare hittar vi Peter Robinson vars första bok som kom ut på svenska var den tionde boken om Alan Banks. I Rankins fall var det den åttonde boken om John Rebus, Svarta sinnen (Black & Blue), som var först ut att översättas till svenska och den publicerades 1998. Därefter översattes bok 9 – 18 innan Modernista kickade igång översättningen från bok 1 i serien, Knots and Crosses, som ursprungligen publicerades redan 1987.

Klicka dig fram till Ian Rankins hemsida för en fullständig lista över samtliga böcker i serien om John Rebus, och en hel del annat smått och gott som står till buds där.

Knutar och kors är ett recensionsexemplar från Modernista i översättning av David Nessle

*