Nej, Sara Blædel är INTE Nordens mest läsvärda deckarförfattare [Recension]

Jag bryr mig inte om en boks yta med betydelsen att jag inte ens lägger märke till hur omslaget ser ut. Vad  jag däremot tittar på är baksidestexten (jag läser den alltid, ibland flera gånger) och vad tidningar, författare eller andra bloggare har att säga om boken. Omdömen som ”Den hittills bästa och mest brutala Blædel” och ”Hon har snabbt blivit Nordens mest läsvärda deckarförfattare” föder vissa förväntningar hos mig men Aldrig mera fri var inte ens i närheten av att leva upp till dem.

Trafficking

Bokens huvudtema är handel med kvinnor vilket är ett tämligen uttjatat ämne inom deckargenren, och att det är en östeuropeisk liga som ligger bakom sprider inte heller nyhetens behag över situationen. Jag måste väl ändå ge  Sara Blædel någon slags cred för det något innovativa sättet som hon låter ligans mordoffer dö på, men tyvärr förändrar det inte min läsupplevelse i stort då jag förblir oberörd av i stort sett allt som händer.

Karaktärerna

I Aldrig mera fri finns en salig blandning av individer: en ensamstående mamma som tillika är journalist (har vi hört den förut?), en ensamstående manlig präst (förvisso inte lika vanligt), en alkoholist (som faktiskt varken har varit eller är polis), ett gäng unga tjejer som har smugglats in i Danmark mot sin vilja, ett gäng skurkar man ska undvika att hamna i en mörk gränd tillsammans med samt ett rikt klientel av poliser. Den enda jag känner en viss sympati för är Kaj, alkoholisten, men det beror enbart på att Blædel har lyckats gestalta honom på ett betydligt mer trovärdigt och intressant sätt än vad hon förmådde med den övriga staben.

Slutsats:

Det är alltid spännande att läsa nya författare och min förhoppning är alltid att jag ska hitta nya guldkorn som kan förgylla min vardag med många härliga böcker, och då gärna en serie där man får följa ”generalstaben” under en längre tid. Detta kommer inte att ske med Sara Blædel då jag inte är det minsta intresserad av att läsa någonting mer om och med Louise Rick.

Boktrailer:

Fotnot: Det verkar som att Saras böcker kan vara svåra att få så ni får helt enkelt förlita er på second hand butiker eller biblioteket om ni trots min negativitet är nyfikna på dem.

Författare: Sara Blædel